maanantai 19. maaliskuuta 2012

YO-kokeet tietokonein?

YLE uutisoi tänään, että tietokoneiden tulo ylioppilaskirjoituksiin vie neljästä viiteen vuotta. Ensin ajattelin, että jo nyt on kumma, tietokoneet ovat kuitenkin aivan varmasti jokaisen lukioikäisenkin päivittäinen kaveri, mutta että  opetusmaailma ei kuitenkaan saa nostettua testejään tälle aikakaudelle. Ihme juttu. Veisi varmasti vähemmän aikaakin koko yo-kokeet, kun saisi naputtaa koneella, eikä tarvitsisi setviä kuluneiksi kumitettuja ja suttasia konseptipapereita järjestykseen, merkitä myöhemmin mieleen juolahtaneet lisäykset tähtimerkein tai muulla tavoin osoittamaan, että jatkoa löytyy jostain seitsemännen sivun alareunasta. Näin sai ainakin tehdä silloin, kun minä huhkin kuusituntisissa kokeissa muistamatta popsia eväitäni. Ja voi pojat miten kauan siitä onkaan... Eikä kokeita silti vieläkään tehdä nykyaikaisin menetelmin.


Mutta on siinä puolensakin, että yo-kokeissa rustataan vastauksia kynällä paperiin. Samoin kuin kielitieteilijät pelkäävät suomen kielen sanaston harvenevan englannista tulevien käyttösanojen yleistyessä, on mielestäni syytä pelätä myös kirjoitustaidon katoamista. Kaikista ei vaan voi tulla lääkäreitä. Kummityttöni tarhaikäinen isovelikin selaa iPhonea sujuvammin kuin kirjoittaa oman nimensä. Ja joo tiedetään, koulussahan kirjoittamaan vasta opitaan, että ihan ok, mutta missä iässä sitten kuuluu oppia tietotekniikan käyttö? Koulussa on varmasti nykyään jo ala-asteelta lähtien atk-tunteja, mutta veikkaan että kovin moni ei sinne mennessään käytä tietokonetta ensimmäistä kertaa. Ja ihan hyvä, että oppivat tietokoneet jo nuorena. Työssä kuin työssä nykyään sitä taitoa varmasti tarvitaan. Mutta takaisin kynän käyttöön. Sehän vaatii tietynlaista motoriikan hallintaa ja tarkkuutta, että osaa kirjoittaa, vähän niinkuin piirtäminen. Ei siis voi olla kuin hyväksi kirjoittaa ihan kynälläkin. Ja jos nyky-Suomessa käydään jatkuvaa keskustelua toisen kotimaisen eli ruotsin säilyttämisestä kulttuurissamme, tulisi mielestäni käydä keskustelua myös käsinkirjoittamisen säilymisestä. Siksi olenkin sitä mieltä, että yo-kokeissa on opitun tiedon lisäksi ihan hyvä testata myös käsinkirjoitustaitoa. Että jos tietokoneisiin siirrytään, niin ainakin äidinkielen koe olisi syytä säilyttää käsinkirjoittamisen muodossa.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti